Sila klik ye...thanks

Friday, December 13, 2013

Misi Mencari Kindergarden

Salam...

Banyak betul stody nak dijadikan entry tapi kekurangan masa...Ini pun aku baru baik demam...hari rabu public holiday Selangor tapi tak dapat bangun, demam sakit seluruh badan...letih sangat agakmya masa kenduri kawena dik aku hari tu...

Ha ni macam nak lari tajuk la pulak...aku dari petengahan tahun lagi dah sibuk cari tadika untuk Shawqi...tak kira segala macam tadika aku survey...wat masa sekarang dia join playschool je...takde exam atau penekanan pada pelajaran la...So aku plan nak hantar ke tadika yang ada ajar mandarin...Bila bagitau en.Uddin dia macam endah tak endah je sebab katanya Shawqi kecik lagi nak sekolah ape...

Ada pulak yang kata kalau awal sangat sekolah nanti bosan..emm...tapi lain peringkat umur lain la pembelajarannya, rasanya masih ramai yang x tau pasal ni termasuk en.Uddin tu....Setelah malas bertekak aku pun terus je la register Shawqi kat playschcool yang sekarang ni kat Tadika Krista...at least terus skali dengan Day Care...aku x payah fikir pening kepala pasal transport dia...

Satu hari tu aku beli sarapan kat simpang keluar taska Shawqi, sekali tu sembang2 dengan akak tu, baru la tau anak2 dia sekolah cina semuanya....dan dia provided makanan kat tadika 3Q yang berjiran kat taska Shawqi...& dia kata tukang masak tadika tu pun melayu bukan indon ye...dan sah2 islam...alhamdulillah...akak tu provide makanan bila tukang masak cuti atau mc kot camtu la...& dia cerita pasal anak2 dia kat sekolah rendah HM tu pun ada khemah ibadat solat hajat sama mcm sekolah kebangsaan biasa...so aku pun bersemangat semula hehe...

akak tu kata gak, ada tuition mandarin, sebab anak dia ada yang darjah 2 baru sekolah cina tapi dia kata mmg kene struggle...at least akak  ni bagi semangat kat aku la untuk hantar anak ke sekolah cina....bukan apa, untuk masa depan diorang terutama di alam pekerjaan...di samping tu kan ke mudah untuk kehidupan seharian jugak...macam aku ni masa keje kat popular book store tu faham n boleh cakap skit, dah berenti dah jarang becakap terus banyak dah lupa...

Then balik Sandakan hari tu aku bersembang dengan jiran aku, kak elly...husband dia keje kawalan trafik udara airport, dia keje jpj....dorang orang Johor tapi ditukarkan ke Sabah masa mula2 kawen...anak dia dah umur 5 tahun tua setahun la dari Shawqi...dia kata nak masukkan tadika cina susah sangat kat Sandakan...aku x pasti sangat sebab apa, tapi anak cousin aku n cousin aku majoriti memang tadika n skolah cina...ramai yang boleh cakap cina...tapi ada gak yg hilang sebab kurang bercakap cuma faham la...

So aku pun cakap la kat en.Uddin, kita ni kalau ada peluang hantar anak ke tadika cina, kita hantar la...orang lain yang nak sangat tapi x berpeluang macam anak jiran tu, nak tolong bukan dok dekat kita...So dia macam faham n terangguk2...so kita tengok la camana ye...sekarang pun aku ada ajar skit2 mana yang tau la, tapi bukan mandarin, kantonis hehe...mana yg aku tau mandarin aku cakap kalau tak campor la kantonis...hehe...tapi kalau tiba2 en.Uddin tak nak hantar ke tadika cina takpe, kita ada plan b, maka kita akan hantar Shawqi pegi tuition mandarin....sekian..

No comments: