Sila klik ye...thanks

Friday, April 15, 2011

Pentingnya pantang selepas bersalin

Selepas berpantang, tubuh aku kembali seperti ini...bukan...bukan riak, tapi bangga sebab dapat kurangkan berat seperti yang diingini...x sia2 kebosanan time pantang dgn pakai bengkung n betungku walaupun kalau ikut kan hati, malasnye la...

Selain itu penyusuan secara exclusive juga banyak membantu dalam penurunan berat badan ni...selama 6 bulan baby hanya minum susu ibu (SI) tanpa ada makanan tambahan lain walaupun air masak...Insyaallah aku berniat untuk teruskan penyusuan selama 2 tahun....

Tapi kene tahan la mental n fizikal...mental sebab, kene la tahan/pantang minuman berkarbonat, kopi n teh sejak pregnant...makan pun kene jaga, tapi sesekali aku langgar gak pantang makan...

Aku agak bengang bila ada insan yang x paham bahasa...nak kata kurang information, dia dah beranak pinak, tak kan la g klinik kerajaan x tau pasal penyusuan ibu ni....bila aku cakap anak aku menyusu sahaja tanpa makan,"ehhh...cukup ke? anak ko lapar nanti"......aku jawab," ye, anak saya menyusu (SI) sampai 6 bulan, lepas tu baru bagi makan tapi teruskan jugak bagi SI..... "ha? menyusu je? ko ni biar betul, heih xtau la ko nih"....e'eh yang ko risau nape lak? anak aku kan...suka hati aku ler nak bagi susu ke nak bagi makan ke...


Aku luahkan perasaan melalui blog je...lagipun sipolan yang x reti bahasa tu xtau ape pasal blog2 ni...ke dia jeles sbb bos bagi aku masa untuk pump every 3 4 hours....dah cakap kat en.uddin, tapi nak wat camne kan, mulut orang ni bukan macam mulut tempayan...susah benor nak ditutup...

Pada aku, usah dilayan kata2 orang camni...anggap je la diorang x peka...peghak kot ada...


*hati semakin kembang bila en.uddin yang puji...

1 comment:

masisao said...

kudos. mmg ok jer kasik SI semata2. dalam aislam ade disebut sehingga umur 2 tahun, kalau hanya kasik SI semata2, air kencing bayi tak dikira sebagai najis? err sumthing like that.. so SI ni mmg dasyat penuh berzat